עושק

עושק מופיע בפרויקט השו"ת

  


נמצאו 633 מקורות עבור עושק. להלן תוצאות 1 - 10

בפרוייקט השו"ת המקוון 344,126 מקורות


1

ירמיהו פרק כא

 עֲלֵיכֶם יחיה וְחָיָה וְהָיְתָה לּוֹ נַפְשׁוֹ לְשָׁלָל:(י) כִּי שַׂמְתִּי פָנַי בָּעִיר הַזֹּאת לְרָעָה וְלֹא לְטוֹבָה נְאֻם יְקֹוָק בְּיַד מֶלֶךְ בָּבֶל תִּנָּתֵן וּשְׂרָפָהּ בָּאֵשׁ: ס(יא) וּלְבֵית מֶלֶךְ יְהוּדָה שִׁמְעוּ דְּבַר יְקֹוָק:(יב) בֵּית דָּוִד כֹּה אָמַר יְקֹוָק דִּינוּ לַבֹּקֶר מִשְׁפָּט וְהַצִּילוּ גָזוּל מִיַּד עוֹשֵׁק פֶּן תֵּצֵא כָאֵשׁ חֲמָתִי וּבָעֲרָה וְאֵין מְכַבֶּה מִפְּנֵי רֹעַ מעלליהם מַעַלְלֵיכֶם:(יג) הִנְנִי אֵלַיִךְ יֹשֶׁבֶת הָעֵמֶק צוּר הַמִּישֹׁר נְאֻם יְקֹוָק הָאֹמְרִים מִי יֵחַת עָלֵינוּ וּמִי יָבוֹא בִּמְעוֹנוֹתֵינוּ:(יד) וּפָקַדְתִּי עֲלֵיכֶם כִּפְרִי מַעַלְלֵיכֶם נְאֻם יְקֹוָק וְהִצַּתִּי אֵשׁ בְּיַעְרָהּ וְאָכְלָה כָּל סְבִיבֶיהָ: ס

2

תהלים פרק עב

 תהלים פרק עב(א) לִשְׁלֹמֹה אֱלֹהִים מִשְׁפָּטֶיךָ לְמֶלֶךְ תֵּן וְצִדְקָתְךָ לְבֶן מֶלֶךְ:(ב) יָדִין עַמְּךָ בְצֶדֶק וַעֲנִיֶּיךָ בְמִשְׁפָּט:(ג) יִשְׂאוּ הָרִים שָׁלוֹם לָעָם וּגְבָעוֹת בִּצְדָקָה:(ד) יִשְׁפֹּט עֲנִיֵּי עָם יוֹשִׁיעַ לִבְנֵי אֶבְיוֹן וִידַכֵּא עוֹשֵׁק:(ה) יִירָאוּךָ עִם שָׁמֶשׁ וְלִפְנֵי יָרֵחַ דּוֹר דּוֹרִים:(ו) יֵרֵד כְּמָטָר עַל גֵּז כִּרְבִיבִים זַרְזִיף אָרֶץ:(ז) יִפְרַח בְּיָמָיו צַדִּיק וְרֹב שָׁלוֹם עַד בְּלִי יָרֵחַ:(ח) וְיֵרְדְּ מִיָּם עַד יָם וּמִנָּהָר עַד אַפְסֵי אָרֶץ:(ט) לְפָנָיו יִכְרְעוּ צִיִּים וְאֹיְבָיו עָפָר יְלַחֵכוּ:(י) מַלְכֵי תַרְשִׁישׁ וְאִיִּים מִנְחָה יָשִׁיבוּ מַלְכֵי שְׁבָא וּסְבָא אֶשְׁכָּר יַקְרִיבוּ:(יא) וְיִשְׁתַּחֲווּ לוֹ כָל מְלָכִים כָּל גּוֹיִם יַעַבְדוּהוּ:(יב) כִּי יַצִּיל אֶבְיוֹן מְשַׁוֵּעַ וְעָנִי

3

ספרא קדושים פרשה ב סוף פרק ג

 בה על כן חרו יושבי ארץ ונשאר אנוש מזער.(ט) לא תעשוק את רעך, יכול אפילו אמר איש פלוני גבור הוא והוא אינו גבור איש פלוני חכם והוא אינו חכם איש פלוני עשיר והוא אינו עשיר תלמוד לומר לא תגזל, מה הגזל מיוחד שהוא של ממון אף עושק דבר של ממון, ואיזה זה הכובש שכר שכיר, לא תלין פעולת שכיר אתך עד בוקר, אין לי אלא שכר האדם שכר הבהמה והכלים מנין, שכר הקרקעות מנין, תלמוד לומר לא תלין פעולת כל דבר.(י) עד בוקר אינו עובר עליו אלא עד בוקר הראשון יכול אפילו לא בא ולא תבעו תלמוד לומר

4

שמות רבה (וילנא) פרשת וארא פרשה ו

 את לב מתנה מן התורה שניתנה מתנה בלבו של אדם, ד"א כי העושק יהולל חכם המתעסק בצרכי צבור משכח תלמודו, אמר ר' יהושע בן לוי ס' הלכות למדני ר"י בן פדייה בחרישת הקבר וכולן נשתכחו ממני בשביל שהייתי עוסק בצרכי צבור, אר"י בר סימון כי העושק יהולל חכם זה משה, עושק שעשקו אותו דתן ואבירם, יהולל חכם עירבבו אותו, ויאבד את לב מתנה, וכי תעלה על דעתך שהיה משה מתאבד אלא הם שהקניטוהו ואמרו לו ירא ה' עליכם וישפוט, ואף הוא מקפיד ואומר ומאז באתי אל פרעה, אמר לו הקב"ה אני הכתבתי עליך שאתה עניו ואתה מקפיד על דברי, חייך

5

שמות רבה (וילנא) פרשת משפטים פרשה לא

 הבית, הוי ולא ידע כי חסר יבואנו, ד"א נבהל להון, א"ר יצחק זה שהיה מלוה ברבית שהיתה עינו צרה להלוות לישראל בלא רבית ולא ידע כי חסר יבואנו כמו שכתוב (משלי כח) מרבה הונו בנשך ותרבית לחונן דלים יקבצנו ואיזה חונן דלים זה עשו, וכי עשו חונן דלים הוא והלא עושק דלים הוא, אלא כגון הגמונים ודוכסים ואפרכין שהן יוצאין לעיירות וגוזלין ובוזזין וכשהם חוזרין אומרים הביאו לנו עניים ונפרנסם, והמשל הדיוט אומר מנאפת בתפוחים וחולקת לחולין, ד"א מהו לחונן דלים יקבצנו שכל מה שמלכות בבל מכנסת בעוה"ז הקב"ה נותנו לישראל לעתיד לבא שנאמר (ישעיה כג) והיה סחרה ואתננה קודש

6

קהלת רבה (וילנא) פרשה ה

 ולא עוד אלא עדיין לא יצא הדיבור דכתיב +מלכים ב' כ'+ ויהי וגו' אל ישעיהו לא יצא, כשהלך ישעיהו אצלו, אמר לו לא כך אמרתי לך מתחלה לא לך אנא ספין ולא למיליך אנא שמיע אלא מה שאמר לי זקני כי ברוב חלומות והבלים וגו'.א (ז) אם עושק רש אם ראית עושק דלים ורשים וצדיק חי העולמים משפיע לו שלוה וטובה תראה במדינה תראה בו דינה של גיהנם, כי גבוה אלו המלאכים וגבוהים עליהם זה הקב"ה, ר' יוסי בר חנינא פתר קריה בעשו אם ראית עשו בכרך הגדול שברומי עושק דלים וגוזל רשים והקב"ה משפיע לו שלוה תראה בו

7

קהלת רבה (וילנא) פרשה ז

 ר' חנינא למתמני תליתוי וזכה למארכה סגין שנין, אמר לית אנא ידע מן בגין מה זכיתי מארכה שנין סגין, מן בגין הדא מילתא, ואם מן בגין דהוינא סליק מן טבריה לציפורין והוינא עקים איסטרטיא שאיל בשלמה דרבי שמעון בן חלפתא באידין מתניין לית אנא ידע, ד"א כי העושק יהולל חכם, עושק שעשקו דתן ואבירם למשה רבן אבדו חכמתו ממנו, ויאבד את לב מתנה מתונה כתיב אלו היה משה מתון היה ניצול אלא שהקניטו והקפידו אותו ואמרו לו (שמות ה') ירא ה' עליכם ולא סבל אלא אוף הוא הקפיד מכעסו ואמר (שם /שמות ה'/) ומאז באתי, אמר לו הקב"ה אני כתבתי

8

מדרש זוטא - קהלת (בובר) פרשה ה

 כן, מה כתיב תמן] ואני אשמע מן השמים ואסלח (עונם) [לחטאתם] וארפא את ארצם (שם שם /דברי הימים ב' ז'/). ר' אמי אמר אף התענית, שנאמר יענך ה' ביום צרה (תהלים כ' ב'). ר' אחא אמר אף שינוי השם ושינוי מעשה ושינוי מקום.סימן ז[ז] אם עושק רש וגו'. אם ראית רשים עשוקים ודלים נגזלים. וצדק זה (צדיק לעולם) [צדיקו של עולם] שהוא משפיע שלוה עליהם. תראה במדינה. תירמה בם דינה, ואל תתמה על חפצו של הקב"ה, שאמר והיה העולם, למה כי גבוה מעל גבוה שומר זה הקב"ה שהוא מלמעלה ואתה מלמטה. וגבוהים עליהם, אלו מלאכי השרת. ר' יוסי

9

מדרש זוטא - קהלת (בובר) פרשה ז

 במדבר כ"ג י').סימן ו[ו] כי כקול הסירים תחת הסיר. אמר רבי יהושע בן לוי כל קיסיא כשהן דולקין, אין קולם הולך, ברם אלו סירוותא קלהון אזיל למימר [ואף] אנן מן קיסיא.סימן ז[ז] כי העושק יהולל חכם ויאבד את לב מתנה. עושק שהתלמיד עושק את רבו מאבד חכמתו ממנו, איזה רבו כל שלמדו משנה ותלמוד וכו'. ד"א עושק (שעשו) [שעשקו] דתן ואבירם את משה נאבדה חכמתם מהם. ויאבד את לב מתנה. א"ר אביתר מתנה כתיב [אילו היה משה מתון היה ניצול] אלא שהקפידו [ואמרו לו] ירא ה' עליכם (שמות ה' כ"א), אף הוא הקפיד ואמר ומאז באתי [

10

פסיקתא דרב כהנא (מנדלבוים) פיסקא י - עשר תעשר

 ר' יצחק פתר קרייה בזה שהוא מלווה ישר' /ישראל/ ביריבית /בריבית/, והיתה עינו צרה להלוותו שלא בריבית, והוא מלוה אותו בריבית, ולא ידע כי חסר יבואנו (משלי שם /כ"ח/), דכת' מרבה הונו בנשך ובתרבית לחונן דלים יקבצנו (משלי כח: ח). ואיזה הוא חונן דלים, זה עשו הרשע. ועשו הרשע לא עושק דלים הוא, כגון אילין אפוטרופיא דנפקין לקריית' ובזין לאריסייה ועליו למדינתה ואמרין כנשון מיסכנייה ואנן בעיי מעבד עמהון מצוה. מיתלה אמר גיירה בחזורי' ומפלגא לביישיה. ר' לוי פתר קריה בזה שאינו מוציא מעשרותיו כראוי, דא"ר לוי מעשה באחד שהיה מוצי' מעשרותיו כראוי, והיתה לו שדה אחת עושה אלף מידות,

1234567891011121314151617181920